Finn votten

I Finn votten leker barna i moderat til høy intensitet mens de må huske og kjenne igjen mønster.

1. Del ut vottebilder slik at alle barna får hvert sitt. Det er hemmelig for de andre barna hvilken vott man får.
  2. Barna fordeler seg på et avgrenset område og løper rundt for å finne det barnet som har vennevotten. Når to barn møtes viser de vottene til hverandre, og hvis de har vennevotter stiller de seg opp med hverandre og venter på at alle finner sin vennevott.

• Man kan leke vottestafett med kortene. Del barna i par, der hvert barn får to kort med votter på. Kortene med vennevotter ligger med vottesiden i bakken på den andre siden av lekeområdet. Ett barn fra hvert lag løper over til andre siden for å finne en vennevott. Barnet snur ett kort, og om dette ikke er en vennevott løper barnet tomhendt tilbake til parkameraten som nå skal løpe for å finne en vennevott. Hvis man finner rett vennevott tar man kortet med seg tilbake til parkameraten sin, som nå skal løpe for å finne en annen vennevott. Laget som greier å finne alle vennevottene sine først har vunnet.
  • Som en variasjon i vottestafetten kan man legge til hinder som barna må passere når de løper over til motsatt side.

Bilde av votter (to og to like). Last ned her