Insekt og småkryp om våren

Temperaturen stiger og sola varmer. Naturen endrer seg, det spirer og gror, fuglene kvitrer og små insekt våkner til live. Våren er tiden for sansing og undring. Hva ser, lukter og hører vi? Gå ut på tur og få vårlige erfaringer med naturen. Løft på steiner, let under bark og trestubber, grav i jorden for å se etter meitemark eller studer en maurtue. Det er kjekt å undre seg sammen med barna om ulike småkryp og skape et felles engasjement rundt insekt og småkryp.

Her er forslag til ulike aktiviteter og leker knyttet til insekt og småkryp i naturen.

Tips til fysisk aktive leker

Mauren og barnålene

Ta turen til skogen og studér mauren. I aktiviteten Mauren og barnålene får barna leke flittige maur som samler barnåler til maurtuen sin. I stedet for å bruke erteposer og rockeringer kan barna lage til et område der de samler naturmateriale (f.eks. kongler, kvister eller lignende) til sin maurtue. Naturmaterialet kan f.eks samles på et sitteunderlag i midten av lekeområdet før leken starter.

Kims lek i naturen

En annen variant er å leke Kims lek i barnehagen der en bruker konkreter knyttet til insekt og småkryp.

Naturbingo

Lag en naturbingo med bilder av insektene og småkrypene dere har snakket om.

Utdrag fra Rammeplanen

«Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen» s. 11.

«Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser» s. 22.