Påske

Påsken er en viktig høytid innenfor den kristne kulturarven. Livets seier over døden er både påskens og vårens tema. I barnehagen feirer vi livet, og lager ting i barnehagen som symboliserer liv. Egg er starten på nytt liv og kyllingen har akkurat startet livet sitt. Gåsunger på trærne er tegn på at trærne fortsatt er i live. Karse gir et godt bilde på livet som spirer fra et frø. Sammen med barna kan en undre seg over påskebudskapet gjennom kyllinger, egg, karse og gåsunger.

Her er forslag på aktiviteter og leker som en kan koble til påsketemaet.

Utdrag fra Rammeplanen

Fra fagområdet Etikk, religion og filosofi:

«Barnehagen skal la barna få kjennskap til fortellinger, tradisjoner, verdier og høytider i ulike religioner og livssyn og erfaringer med at kulturelle uttrykk har en egenverdi» s. 54-55.

«Gjennom arbeid med etikk, religion og filosofi skal personalet gi barna kjennskap til og markere merkedager, høytider og tradisjoner i den kristne kulturarven og andre religioner og livssyn som er representert i barnehagen» s. 55.