Høst

Høsten er en fargerik årstid og har gjerne et varierende vær med sol, regn og vind. Det er også tiden for frukt og bær. Ta med barna ut og la de bruke sansene sine. Hva ser og hører vi? La barna kjenne på vind og regn og la de studere høstens mange farger. Undre dere sammen og snakk om det dere erfarer og hva dere vet om årstiden.

Her er forslag på aktiviteter og leker som en kan koble til temaet Høst.

Tips til fysisk aktive leker

Nordavind og sønnavind

La barna få være den kalde nordavinden og den varme sønnavinden.

Lyn- torden- regn

I denne aktiviteten får barna være meteorolog og får melde ulike værtyper. En må gjerne bytte ut lyn, torden og regn med andre værtyper.

Ta opp poteter

Å ta opp poteter hører høsten til. Her får barna leke at de er bønder som tar opp poteter.

Land-Art

Bruk Land-Art til å studere naturen om høsten. Få f.eks. barna til å hente blader i ulike farger eller annet som kjennetegner høsten. Aktiviteten er et godt utgangspunkt for refleksjon og undring i barnegruppen knyttet til naturen om høsten.

Løp og hent

La barna springe å hente bilder eller konkreter dere knytter til temaet høst.

Lotto i ulendt terreng

Bruk en Lottovariant med bilder som kjennetegner høsten. Ved å leke i naturen får barna oppleve hva som skjer i naturen om høsten.

Naturbingo

Lek Naturbingo der en bruker nøkkelord fra temaet Høst.

Fargetunell-stafett

Bruk leken fargetunell-stafett der en får barna til å hente gjenstander som har høstens farger. Leken passer godt å leke ute der en kan hente naturmaterialer i høstens farger.

Kortstokkstafett

I stedet for vanlig kortstokk, kan en bruke kort med nøkkelord eller kort i ulike høstfarger.

Fruktsalat

Lek leken Fruktsalat der barna er høstens frukter.

Nøkken kommer

I stedet for å leke Nøkken kommer med tau, kan en studere bekken og prøve å hoppe over (om det er smalt nok).

Utdrag fra Rammeplanen

Fra fagområdet Natur, miljø og teknologi:

«Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider» s. 52.

«Personalet skal legge til rette for mangfoldige naturopplevelser og bruke naturen som arena for lek, undring, utforsking og læring» s. 53.

Bingo og lotto

Bingo- og lottokort har mange bruksområder, for eksempel kan de brukes til å øve på nøkkelord knytt til ulike tematikker som du arbeider med i barnehagen.

Aktuelle lenker

Fantasifantasten | Inspirasjon til alle som jobber med barn