Vår

Temperaturen stiger og sola varmer. Naturen endrer seg; det spirer og gror, vi hører fuglene som kvitrer og små insekt våkner til live. Våren er også tiden for sansing og undring. Hva ser, lukter og hører vi? Gå ut på tur og få vårlige erfaringer med naturen.

Her er tips til fysisk aktive leker som kan kobles til temaet Vår.

Tips til fysisk aktive leker

Fargetunell-stafett

Lek fargetunell-stafett ute i naturen eller på et uteområde. Få barna til å hente blomster eller annet naturmateriale i ulike farger.

Klesklypemoro

Bruk kort og klesklyper i vårens farger. Ta gjerne en samtale med barna og hva en finner om våren som har de enkelte fargene.

Naturbingo

Lag til et naturbingo som har nøkkelord om våren.

Utdrag fra Rammeplanen

«Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen» s. 11.

Fra fagområdet Natur, miljø og teknologi:

«Barnehagen skal bidra til at barna blir glade i naturen og får erfaringer med naturen som fremmer evnen til å orientere seg og oppholde seg i naturen til ulike årstider» s. 52.