Nytt liv: Blomster og bier

Temperaturen stiger og sola varmer. Naturen endrer seg der det spirer og gror, fuglene kvitrer og små insekt våkner til live. Vi kan se blomster i fine friske farger, og høre bier som summer. Så frø sammen med barna og studer utviklingen. Bli kjent med bien, humla og vepsen. Hva gjør de? Hvordan kan vi ta vare på disse insektene?

Her er forslag til aktiviteter og leker som en kan koble til temaet Nytt liv.

Tips til fysisk aktive leker

Den flittige bie

Fortell gjerne at barna er bier som skal ut å samle nektar (erteposer).

Sola skinner på

Hva trenger blomster for å vokse? Jo, lys! I denne variasjonen av leken kan barna være ulike typer blomster. Tre-fire barn er samme art blomster og når sola skinner på deres blomsterart skal de reise seg opp og bytte plass. Den som leder leken bestemmer blomsterart.

Å fylle et kar med vann

Lek med vann. Her kan barna få i oppgave å vanne «liksom blomster» som vokser i karet de skal fylle.

Utdrag fra Rammeplanen

«Barna skal få naturopplevelser og bli kjent med naturens mangfold, og barnehagen skal bidra til at barna opplever tilhørighet til naturen» s. 11.

«Barna skal få undersøke, oppdage og forstå sammenhenger, utvide perspektiver og få ny innsikt. Barna skal få bruke hele kroppen og alle sanser i sine læringsprosesser» s. 22.