Hensikt
I aktiviteten Fra lengst til kortest får barna kjennskap til ulike måter å måle på mens de er fysiske aktive. De øver på å sortere pinner etter lengde.
Forklaring
- Barna får beskjed om å finne seg en pinne. Hvis en vil kan en presisere om pinnen skal være lang eller kort.
- Deretter skal barna gå sammen og sortere pinnene etter størrelse.
- Etter hvert kan de få beskjed om å sortere pinnene på en annen måte.
- De kan også legge pinnene på ulike måter (ved siden av hverandre, på lang rekke).
- Videre kan de bruke pinnene til å måle ulike gjenstander.
Variasjon
- Som en variasjon kan de bruke kroppene sine til å sortere etter høyde. F.eks. få barna til å stille seg på rekke fra høyest til lavest. Her må de måle seg med andre for å finne ut hvem som er høyest og lavest.
- En kan bruke kroppen sin til å måle om en er høyere eller lavere, lengre eller kortere enn ulike gjenstander på uteområdet.
- Som en variasjon kan en måle avstand ved å bruke ulike hjelpemiddel, f.eks. kroppen, skritt eller et tau. Hvor mange lange skritt er sandkassen? Hvor mange korte skritt er sandkassen? Hvor mange kropper må til for å måle hvor lang sandkassen er?
- Som en progresjon til å måle avstand kan barna få et tau eller annet som er 1 meter. Kan dere finne noe på uteområdet som er 1 meter? Hvor mange meter er sandkassen? Hvor mange meter er det myke dekket under huskene?
Utstyr
Pinner