Kaste lasso på reinsdyret

Denne aktiviteten kan kobles til arbeid om samisk kultur. Videre øver barna på å kaste.

1. Barna får utdelt noen erteposer hver og skal kaste erteposene i f.eks. en balje.

• En kan variere avstanden for å tilpasse vanskelighetsgraden. En kan også bruke et bevegelig mål ved at den voksne holder baljen i hendene og beveger seg mens barna kaster. Her styrer den voksne hvor vanskelig det skal være ved å tilpasse farten. Det er kjekt om den voksne lever seg inn i rollen som reinsdyr.

• En annen variant kan være at en skal kaste rockeringer på kjegler. Da setter en mange kjegler rundt på gulvet/området og barna skal prøve å få rockeringen rundt en kjegle.
  • En kan også binde hoppetau (kanskje flere sammen for lengre tau) i rockeringen, og kaste lasso på baller som ligger på gulvet/plenen. Hvis en får rockeringen rundt en ball, kan en prøve å dra ballen til seg ved å dra i tauet.

Erteposer/rockeringer eller baller
Balje