Kildesortering

I aktiviteten Kildesortering øver barna på å sortere søppel i ulike søppeldunker mens de er fysisk aktive i høy intensitet.

1. Sett opp dunkene som søppelet skal sorteres i.
  2. Fordel mye søppel på lekeområdet.
  3. Nå skal barna hente et og et søppel og putte det i rett søppeldunk.
  4. Når lekeområdet er tomt for søppel, åpner man hver dunk og diskuterer med barna om alt innholdet i dunken er rett sortert.

• Lag gjerne dunker med lokk som skal åpnes (se bilde). Barna syns det er stas å åpne lokket for å kaste søppelet.

• En variasjon av leken kan være «hva hører ikke hjemme i havet?». Her kan man legge ut bilder eller gjenstander som hører til i havet, i tillegg til bilder og gjenstander som ikke hører til i havet. Nå skal barna plukke ut det som ikke hører til i havet og sortere dette i rett dunk.
  • Om man ønsker at aktiviteten skal være mer motorisk utfordrende kan en lage hinder som barna skal passere før de kommer frem til dunkene.
  • En kan også be barna om å forflytte seg på ulike måter, som å hoppe, hinke, krype.

«Søppeldunker» med ulike symboler for sortering
Søppel (rent)