Lathans, soldat og konge

Denne aktiviteten utfordrer arbeidsminnet til barna ved at de må huske ulike bevegelser knyttet til ulike ord. Videre må de reagere raskt på kommando. Aktiviteten utfordrer også motoriske ferdigheter der en kan velge hvilke øvelser barna skal øve på.

1. Når musikken spiller, beveger barna seg fritt i rommet.
  2. Når musikken stopper, roper den voksne: «Lathans», «soldat» eller «konge». Barna skal da gjøre bevegelsen som er knyttet til det aktuelle ordet. F.eks. Lathans = stå på gulvet med hodet og armene slapt hengende mot gulvet, Soldat = ligg på gulvet stiv som en tømmerstokk, og Konge = stå med beina fra hverandre og armene strekt over hodet.
  3. For å gjøre aktiviteten mer utfordrende kan en bytte bevegelser som er knyttet til de ulike ordene.

• For å legge inn øvelser på balanse kan de tre oppgavene være: Lathans = sette seg på rumpen og løfte armer og bein, Soldat = stå på en fot, og løfte den andre foran seg, bak seg og til siden, Konge = en hånd og en fot i gulvet.
  • Når musikken spiller, kan en variere hvordan en forflytter seg. F.eks. kan en forflytte seg på en fot, på alle fire, på magen, på ryggen eller på rumpen.

Musikk