Lyn, torden og regn

Leken utfordrer arbeidsminnet til barna ved at de må huske hvor de skal løpe på ulike værmeldinger. Barna skal videre handle så raskt som mulig etter værmeldingen. En kan gjøre leken ekstra utfordrende ved å legge til flere regler etter hvert.

1. På forhånd blir en enige om hvilken side av lekeområdet som er lyn, regn og torden.
  2. Den voksne eller et barn er meteorolog og bestemmer hvilket vær det er.
  3. Meteorologen roper ut en av værtypene. F.eks. «I dag melder jeg regn».
  4. Barna skal så løpe fort til det området som tilsvarer værmeldingen.

• En variasjon av leken er «Helikoptertur»: Her bestemmer en på forhånd hvor ulike steder er. Barna snurrer rundt fritt på gulvet som et helikopter og den voksne roper: “Helikopteret lander i Oslo” og alle helikoptrene skal da fly (løpe) så raskt de kan til det avtalte stedet for Oslo.
  • En kan også variere leken ved å forflytte seg på andre måter, som å hoppe, hinke, hoppe sidelengs osv.

Ingen krav til utstyr.