Sanglek: Fløy en liten blåfugl

I denne sangleken knytter barna bevegelser til en sang og øver på samarbeid. Aktiviteten kan også være av moderat til høy intensitet, i tillegg får barna øve på grunnleggende motoriske ferdigheter.

1. Syng sangen «Fløy en liten blåfugl».
  2. «Fløy en liten blåfugl gjennom vindu, gjennom vindu, gjennom vindu. Fløy en liten blåfugl gjennom vindu en dag i mai». – Barn og voksne holder hverandre i hendene mens de går rundt i sirkel. Ett barn løper rundt og prøver å smette inn og ut gjennom «vinduet» (mellomrommet mellom to barn/voksne).
  3. «Tok seg en gullklump skipp skipp skare, skipp skipp skare, skipp skipp skare. Tok seg en gullklump skipp skipp skare en dag i mai». – Den som løper rundt tar et av barna som står i ringen og danser med barnet inni ringen, mens de som står i ringen fremdeles går rundt i ring.

• Alle kan sitte på gulvet i ring, der barnet (blåfuglen) kan krype eller hoppe ut og inn gjennom «vinduet».

Ingen krav til utstyr.