Stiv heks

I denne aktiviteten skal barna løpe i høy intensitet for å unngå å bli tatt av heksen. Stiv heks utfordrer også motoriske ferdigheter, særlig når barna må krype mellom beina for å fri de som er tatt.

1. Avgrens et lekeområde.
  2. Ett barn er heks og skal prøve å ta de andre barna.
  3. De som blir tatt av heksen må stille seg med armer og bein rett ut.
  4. For å bli fri må et av de andre barna krype igjennom beina. Det er ikke lov for heksen å ta de som holder på å fri/bli fri. Husk å bytte heks med jevne mellomrom.

• Hvis leken foregår ute og barna har på dress, kan det være vanskelig å få på plass til å krype mellom beina på hverandre. Da er det enklere om barna som blir tatt, krøller seg sammen til en stein og blir fri når et annet barn hopper over (se variasjon under).

• En variasjon av leken er stokk og stein. Her skal den som tar si stokk eller stein, og den som blir tatt blir da til stokk (armer og bein rett ut) eller stein (lager seg til en ball). Hvis barnet er stein blir barnet fri ved at et annet barn hopper over steinen, er barnet stokk blir det fri ved at et annet barn kryper mellom beina.

Ingen krav til utstyr.