Sugekopp

I Sugekopp får barna utfordret kroppsstyrken sin, blant annet i armer og fingrer, noe som er viktig både for finmotorikk og grovmotorikk. I tillegg skal de ta på hverandre og arbeide sammen i par, noe som utfordrer samspill og samarbeid.

1. Det ene barnet legger seg på gulvet med spredte armer og bein. Barnet skal prøve å suge seg fast til gulvet.
  2. Det andre barnet skal nå prøve å snu barnet som har sugd seg fast til gulvet fra mage til rygg.
  3. Bytter roller.

• Som en variasjon kan en leke at det ene barnet er en melsekk som det andre barnet skal slepe over gulvet enten ved å dra i armene eller beina. Bytter roller.
  • En annen variasjon kan være at det ene barnet er en trestokk (ligger helt strak med armene sammen strakt over hodet) som det andre barnet skal rulle over gulvet. Bytter roller.
  • For å flette inn tema om ulike kroppsdeler, kan det ene barnet f.eks. ligge med lukkede øyne, så skal det andre barnet ta på ulike kroppsdeler til barnet med lukkede øyner. Oppgaven til barnet med lukkede øyne er å si navnet på kroppsdelen som det andre barnet tar på. Barnet som tar på kroppen til det andre barnet, kan ta på ulike kroppsdeler samtidig.

Ingen krav til utstyr.