Togturen

I denne leken er barna på safari og lærer om dyr samtidig som de er fysisk aktive. Gjennom leken får barna bruke kroppen til å herme etter bevegelsesmønsteret til ulike dyr.

1. Alle sitter på en benk eller annet som er toget.
  2. Den som sitter fremst er lokfører og bestemmer hvor toget skal. F.eks. reiser en til Afrika og tar turen ut på savannen. Der ser en et dyr. Den voksne spør barna om hvilket dyr som bor i Afrika. Hvis barna svarer løve, spør den voksne: “hvordan løper en løve?”.
  3. Barnet viser og alle barna blir løver. Alle løper rundt og er løver en stund før en stopper opp og snakker om hva løver spiser. Barna sier kjøtt og alle blir løver som er ute på jakt. Barna finner en antilope (snakker om hva det er) og spiser den. Så løper alle tilbake til toget.
  4. Toget kjører videre og en ser et nytt dyr. Det er viktig at den voksne er engasjert i leken og utforsker videre med historien.

• Her kan en styre hvilke bevegelser en vil at barna skal gjøre ved å se ulike typer dyr. Eksempler på ulike dyrebevegelser er:
    – Elefant: tramper
    – Kenguru: hopp på to bein der en bøyer godt i knærne
    – Leopard: løper fort
    – Slange: åle seg
    – Bjørn: hender og føtter i gulvet
    – Skilpadde: krabber på knærne og underarmene
    – Pingvin: beina tett sammen og armene tett i siden, vaggende gange med bittesmå steg
    – Mus: sette hæl inntil tå (som å balansere på en line)
    – Frosk: hopp på to bein der en tar hendene i gulvet mellom hoppene
    – Hest: galoppering
    – And: gå på huk
    – Sel: ligg på magen, men løfter overkroppen opp på armene. Forflytter seg med armene
    – Krabbe: føtter og hender i bakken med ryggen mot bakken -gå sidelengs
    – Fugl: lette hopp der en flakser med armene
    – Flamingo: stå på en fot
    – Sjøstjerne: hopp der en fører armer og bein ut og inn
  • Som en variasjon kan en være om bord i en ubåt og se etter dyr i havet.

Benk eller annet som er tog