Tornekratt

I Tornekratt får barna utfordret sine grovmotoriske ferdigheter og taktile sans. Aktiviteten stiller også krav til barnas konsentrasjon.

1. Lag et tornekratt ute i skogen ved å binde opp tau som går på kryss og tvers mellom trær. Velg gjerne et område med flere trær slik at du får et stort tornekratt.
  2. Oppgaven til barna er å komme seg gjennom tornekrattet uten å være borti tauene. Barna kan gå over, mellom eller under tauene. Her må barna smyge, åle, krype eller hoppe gjennom tornekrattet.

• Utfordre gjerne barna til å gå gjennom tornekrattet mange ganger, der de skal komme seg gjennom tornekrattet på ulik måte hver gang.

• Etter en stund kan dere endre på tauene slik at tornekrattet gir nye utfordringer.
  • Barna kan også være skogens dyr, f.eks. en hare og rev -der reven skal prøve å ta haren.

Tau