Helikoptersnurr

I Helikoptersnurr får barna utfordret balansen og likevektssansen sin gjennom ulike måter å snurre på.

1. La barna stå med god avstand til hverandre. Barna skal nå leke at de er ulike typer helikopter og skal ta mange helikoptersnurrer. For å snurre som et helikopter, strekker en armene rett ut fra kroppen og snurrer fort rundt.
  2. Etter hvert som barna har prøvd å snurre litt, kan en for eksempel variere mellom:
    • Natthelikopter: lukker øynene mens en snurrer
    • Baby-helikopter: setter seg på rumpen, strekker beina opp i været og snurrer rundt ved hjelp av hendene
    • Bestemor-helikopter: snurrer rundt i rolig fart
    • Ballerina-helikopter: står på tå med armene opp over hodet og snurrer rundt
    • Redningshelikopter: snurrer raskt rundt

• Finn gjerne på nye typer helikopter sammen med barna.
  • En kan nytte terning og snurre like mange runder som øynene på terningen viser.
  • Bruk gjerne musikk. Når musikken stoper skal barna f.eks. være «ballerina-helikopter».

Ingen krav til utstyr.