Trafikk
Trafikkopplæringen skal utvikle barnas holdninger og ferdigheter til å bli ansvarsfulle og trygge trafikanter.
Her er forslag til aktiviteter der en kan jobbe med trafikk gjennom lek og i fysisk aktivitet.
Tips til fysisk aktive leker
Sprø trafikklys
Hva betyr rødt og grønt lys? I Sprø trafikklys er barna trafikanter som skal følge trafikklyset.
Rødt lys
Hva betyr rødt lys? Jo, stopp! Rødt lys er en god stopp-øvelse.
Reiselederen
Lag til en late-som-om tur i trafikken. Dere kan være myke trafikanter eller ulike typer kjøretøy.
På jakt etter former
Gå en tur i trafikken eller på uteområdet om dere har skilt i barnehagen. Hvilke former har de ulike trafikkskiltene?
Formlek
Klarer barna å lage et trafikkskilt med kroppen? Ha gjerne noen skilt å vise som barna skal forme.
Sykkelløp
Lag til en sykkelløype som barna sykler. Bruk gjerne markering og evt. skilt dere har i barnehagen. Mange barnehager har sykkelbaner som en kan ta utgangspunkt i.
Bil og garasje
Artig lek der barna får være ulike kjøretøy. For å koble leken enda tettere til tema trafikk, kan en legge inn oppgaver som barna må svare på før garasjen åpner seg.
Vil du kjøre buss?
Her får barna kjøre buss, og bussjåførene må følge med på trafikken. Kanskje har dere også laget til noen markeringer, der bussene må stoppe i tillegg til busstoppene? Bussene må vente med å kjøre til passasjerene er trygt inne på bussholdeplassen.
Kims lek
Finn ulike konkreter som hører til temaet trafikk og bruk disse i leken. Enten kan barna springe og hente det konkretet som er fjernet, eller så kan hvert konkret være koblet til en bevegelse.
Kjegletyv
Denne aktiviteten kan du bruke til å snakke om hvordan kjegler kan være en del av et trafikkbilde.
Trafikk-hinderløype
Her får barna øve på grunnleggende trafikkregler gjennom en motorisk krevende løype.
Lotto i ulendt terreng
Spill lotto i ulendt terreng og øv på nøkkelord som omhandler trafikk.
Naturbingo
Spill bingo i naturen og øv på nøkkelord som omhandler trafikk.
Utdrag fra Rammeplanen
Fra fagområdet Nærmiljø og samfunn:
«Gjennom arbeid med nærmiljø og samfunn skal barnehagen bidra til at barna utforsker ulike landskap, blir kjent med institusjoner og steder i nærmiljøet og lærer å orientere seg og ferdes trygt» s. 56.
Fra fagområdet Antall, rom og form:
«Barnehagen skal synliggjøre sammenhenger og legge til rette for at barna kan utforske og oppdage matematikk i dagligliv, i teknologi, natur, kunst og kultur og ved seg selv å være kreative og skapende» s. 53.
Bingo og lotto
Bingo- og lottokort har mange bruksområder, for eksempel kan de brukes til å øve på nøkkelord knytt til ulike tematikker som du arbeider med i barnehagen.